Adakah melembabkan kulit bayi dapat mencegah ekzema atau alahan makanan?

Rawatan penjagaan kulit pada bayi, seperti menggunakan pelembap pada kulit pada tahun pertama kehidupan, mungkin tidak menghalangnya daripada berkembang menjadi ekzema, dan meningkatkan kemungkinan jangkitan kulit.

Penulis tidak pasti bagaimana rawatan penjagaan kulit dapat mempengaruhi kemungkinan mengembangkan alahan makanan. Kami memerlukan bukti dari kajian yang dijalankan dengan baik untuk menentukan kesan penjagaan kulit terhadap alahan makanan pada bayi

.



Apa itu alahan?
Tindak balas imun adalah bagaimana tubuh mengenali dan mempertahankan diri daripada bahan yang kelihatan berbahaya. Alahan adalah reaksi sistem pertahanan badan terhadap makanan atau bahan tertentu (alergen) yang biasanya tidak berbahaya. Alahan yang berbeza mempengaruhi pelbagai bahagian tubuh, dan kesannya boleh jadi ringan atau serius.

Alahan makanan dan ekzema
Ekzema adalah alahan kulit biasa yang menyebabkan kulit kering, gatal, retak. Ekzema biasa berlaku pada kanak-kanak, sering timbul sebelum ulang tahun pertama mereka. Kadang-kadang ia adalah keadaan yang bertahan lama, tetapi ia mungkin bertambah baik atau hilang ketika kanak-kanak semakin membesar.

Alahan terhadap makanan boleh menyebabkan gatal-gatal di mulut, ruam merah gatal yang timbul, pembengkakan wajah, gejala perut atau kesukaran bernafas. Ia selalunya berlaku dalam 2 jam selepas makanan dimakan.

Orang yang mempunyai alahan makanan sering mengalami keadaan alahan lain, seperti asma, demam, dan ekzema.

Sebagai penulis ulasan kami ingin mengetahui bagaimana penjagaan kulit mempengaruhi risiko bayi mengalami ekzema atau alahan makanan. Rawatan penjagaan kulit termasuk:

  •          meletakkan pelembap pada kulit bayi;
  •          memandikan bayi dengan air yang mengandungi pelembap atau minyak pelembap;
  •         menasihati ibu bapa untuk menggunakan kurang sabun, atau jarang memandikan anak mereka; dan
  •         menggunakan pelembut air.

Kami juga ingin mengetahui jika rawatan penjagaan kulit ini menyebabkan kesan yang tidak diingini.

Apa yang kami lakukan?
Kami mencari kajian mengenai pelbagai jenis penjagaan kulit untuk bayi yang sihat (berumur hingga satu tahun) tanpa alahan makanan, ekzema, atau keadaan kulit yang lain.

Tarikh carian: kami menyertakan bukti yang diterbitkan sehingga 23 Julai 2020.

Kami berminat dengan kajian yang melaporkan:

  •         berapa ramai kanak-kanak yang menghidap ekzema, atau alahan makanan, pada usia satu hingga tiga tahun;
  •         betapa teruknya ekzema (dinilai oleh penyelidik dan ibu bapa);
  •         berapa lama ekzema berkembang;
  •         laporan ibu bapa mengenai reaksi segera (di bawah dua jam) terhadap alergen makanan;
  •         berapa banyak kanak-kanak yang mengalami kepekaan terhadap alergen makanan tertentu; dan sebarang kesan yang tidak diingini.

Penulis menilai kekuatan dan kelemahan setiap kajian untuk menentukan kebolehpercayaan keputusannya.  Mereka kemudian menggabungkan hasil dari semua kajian yang relevan dan melihat keseluruhan kesannya.  

Pengarang Dr Maeve Kelleher, Pensyarah Kanan Kehormat Klinikal dalam Alahan Pediatrik, Imperial College London menjelaskan, "Ramai bayi mengalami ekzema, yang boleh menjadi sangat gatal dan tidak selesa bagi mereka. Bayi dengan ekzema juga cenderung mengalami alahan makanan, demam atau asma. Projek ini mengumpulkan banyak kajian yang dilakukan di seluruh dunia, menilai jika ekzema dapat dicegah dengan meletakkan pelembap pada kulit bayi sejak beberapa hari pertama setelah mereka dilahirkan. Sebelum projek ini, beberapa kajian melaporkan bahawa anda boleh mencegah ekzema dengan penggunaan pelembap setiap hari. Kami melihat hasil lebih dari 3000 bayi, dari tujuh kajian, dan sekarang kami dapat mengatakan bahawa melembabkan kulit bayi setiap hari tidak dapat mencegah bayi mengalami ekzema malah boleh menyebabkan peningkatan beberapa jangkitan kulit.
 
Terdapat kaitan yang kuat antara ekzema dan alahan makanan, tetapi sayangnya tidak ada bayi yang mencukupi dalam kajian ini untuk memberitahu kami sama ada memakai pelembap setiap hari akan mengubah risiko alahan makanan."

Kami menemui 33 kajian yang melibatkan 25,827 bayi. Kajian-kajian ini dibuat di Eropah, Australia, Jepun, dan Amerika Syarikat, paling kerap di hospital kanak-kanak. Penjagaan kulit dibandingkan dengan tanpa penjagaan kulit atau perawatan seperti biasa (penjagaan piawai). Tempoh rawatan dan susulan berkisar antara 24 jam hingga dua tahun. Banyak kajian (13) menguji penggunaan pelembap; yang lain terutamanya menguji penggunaan produk mandi dan pembersih dan seberapa kerap ia digunakan.

Penulis kemudian menggabungkan hasil 11 kajian; lapan bayi termasuk bayi yang berisiko tinggi mengalami ekzema atau alahan makanan.

Penulis ulasan ini cukup yakin dengan hasil untuk mengalami ekzema dan masa yang diperlukan untuk mengalami ekzema. Hasil ini mungkin berubah jika terdapat lebih banyak bukti. Mereka kurang yakin dengan hasil alahan makanan atau kepekaan, yang berdasarkan beberapa kajian dengan keputusan yang sangat pelbagai. Keputusan ini cenderung berubah apabila terdapat lebih banyak bukti. Keyakinan kami terhadap penemuan jangkitan kulit adalah sederhana tetapi rendah untuk reaksi menyakitkan atau alahan dan tergelincir.

Diterjemah oleh Mohamad Masykurin Mafauzy. Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rsciucd.edu.my.

Sila layari laman web Cochrane.org

Ringkasan Cochrane Malaysia