Bukti tidak konklusif menunjukkan zink mungkin memendekkan sedikit selesema biasa

Bukti tidak konklusif menunjukkan zink mungkin memendekkan sedikit selesema biasa

Ulasan Cochrane baharu mendapati pengambilan zink boleh membantu mengurangkan tempoh simptom selesema biasa kira-kira dua hari, tetapi buktinya tidak konklusif dan potensi manfaat mesti seimbang dengan kesan sampingan.

Sejak tahun 1980-an, produk zink telah dipasarkan sebagai rawatan untuk selesema biasa dan sangat popular di Amerika Syarikat. Zink ialah mineral penting yang ditemui secara semula jadi dalam banyak makanan dan memainkan peranan dalam fungsi imun. Kebanyakan orang di negara berpendapatan tinggi mendapat zink yang mencukupi melalui diet mereka, walaupun penuaan dan beberapa penyakit kronik boleh menyebabkan kekurangan.

Teori di sebalik lozenges, semburan dan sirap berasaskan zink ialah zink boleh mengganggu replikasi virus apabila ia bersentuhan dengan zarah virus dalam hidung, mulut dan tekak. Zink telah terbukti mengganggu replikasi virus dalam hidangan petri dan tikus, walaupun ini sahaja tidak memberitahu kita sama ada ia akan terkesan kepada manusia.

Untuk menguji sama ada zink berguna dalam mencegah atau merawat selesema, satu pasukan penyelidik melihat 19 kajian manusia yang memeriksa zink sebagai rawatan dan 15 sebagai langkah pencegahan. Mereka mengenal pasti banyak variasi antara kajian tentang cara zink diberi, berapa banyak yang diberi, bagaimana mereka mentakrifkan 'selesema' dan apa yang mereka ukur.

Lapan kajian dengan  972 peserta menyiasat zink sebagai rawatan untuk mengurangkan tempoh selesema. Menggabungkan keputusan kajian ini menghasilkan bukti kepastian rendah bahawa ia boleh membantu mengurangkan tempoh kira-kira dua hari, turun daripada purata tempoh seminggu dalam kumpulan yang menerima plasebo.

Ulasan tidak menemui bukti kukuh untuk membuat kesimpulan bahawa rawatan zink memberi kesan kepada keterukan gejala selesema. Kajian pencegahan tidak menunjukkan bukti jelas manfaat daripada mengambil zink sebelum bermulanya selesema; mereka yang mengambil zink secara pencegahan mempunyai hasil yang sama dengan mereka yang tidak.

Kesan sampingan zink yang biasa dilaporkan dalam kajian termasuk masalah usus, loya dan rasa yang tidak menyenangkan. Tiada bukti yang jelas tentang kesan sampingan langsung yang lebih serius daripada zink.

 

“People considering zinc to treat a cold should be aware of the limited evidence base and possible side-effects,”

"Orang yang mempertimbangkan zink untuk merawat selesema harus mengetahui asas bukti yang terhad dan kemungkinan kesan sampingan," kata Penolong Profesor Daryl Nault dari Maryland University of Integrative Health, pengarang pertama ulasan itu. “Akhirnya, terpulang kepada individu untuk memutuskan sama ada risiko potensi kesan sampingan yang tidak menyenangkan adalah berbaloi dengan manfaat yang berpotensi memendekkan penyakit mereka dalam beberapa hari. Nasihat terbaik adalah untuk berunding dengan doktor kamu jika kamu berasa tidak sihat dan maklumkan kepada mereka jika kamu menggunakan sebarang suplemen. Walaupun terdapat banyak kajian yang mengkaji zink, pendekatannya berbeza, jadi sukar untuk membuat kesimpulan dengan pasti."

Kajian yang disertakan dalam ulasan berbeza dalam banyak cara termasuk jenis zink, dos zink yang diberi, sama ada sebagai lozenge atau semburan hidung, dan bagaimana hasilnya dilaporkan dan diukur. Beberapa kajian mengukur untuk tempoh tetap dan bertanya kepada peserta sama ada mereka masih mengalami selesema pada penghujungnya. Yang lain mengukur masa antara gejala bermula dan memulih, walaupun ini ditakrifkan sedikit berbeza di setiap kajian. Beberapa kajian memantau status simptom individu, seperti sakit tekak, batuk atau demam, jadi tiada bukti yang mencukupi untuk membuat sebarang kesimpulan yang boleh dipercayai tentang gejala tertentu.

"Bukti mengenai zink masih jauh dari penyelesaian: kita memerlukan lebih banyak penyelidikan sebelum kita boleh yakin dengan kesannya," kata Penolong Profesor Susan Wieland dari Universiti Sekolah Perubatan Maryland, pengarang kanan ulasan. “Kajian masa depan harus menggunakan kaedah standard untuk mentadbir dan melaporkan rawatan dan mentakrifkan dan melaporkan hasil. Kajian tambahan yang memfokuskan pada jenis dan dos produk zink yang paling menjanjikan dan menggunakan kaedah statistik yang sesuai untuk menilai hasil yang penting kepada pesakit akan membolehkan kami memahami sama ada zink mungkin mempunyai tempat dalam rawatan selesema biasa.”

Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini, sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my. Diterjemah oleh Cochrane Malaysia. Disunting oleh Norhayati Mohd Noor (Universiti Sains Malaysia).