Cara Menyampaikan Ketidakpastian Saintifik

Cara Menyampaikan Ketidakpastian Saintifik

 

https://app.us.lifeology.io/viewer/lifeology/scicomm/how-to-communicate-scientific-uncertainty-malay

Kadang-kadang penyampai sains mengelak bercakap tentang ketidakpastian dalam penemuan saintifik, tetapi patutkah mereka? Mari kita terokai…

Manusia mempunyai  keengganan  terhadap ketidakpastian secara umum - walaupun orang yang berbeza mempunyai toleransi yang berbeza untuk  kekaburan .

Sains adalah rumit dan sememangnya tidak pasti, dan sukar untuk saintis mengetahui cara bercakap dengan pelbagai khalayak tentang ketidakpastian ini. Terdapat juga pelbagai  jenis  ketidakpastian, merumitkan lagi isu ini!

Laporan  Cochrane Convenes  baru-baru ini mempunyai seruan kuat untuk tindakan bagi komuniti penyelidikan untuk menyampaikan ketidakpastian saintifik dengan lebih baik.

Untuk meneroka cara bercakap tentang ketidakpastian saintifik, kami akan menggunakan analogi seorang pengembara yang melalui hutan.

Temui Rowan, seorang pengembara di Hutan Sains, dan Carolina, seorang renjer taman yang memutuskan papan tanda yang hendak diletakkan untuk sistem denai baharu dan rumit yang sedang dia bina di dalam hutan.

Berapa cepat Carolina perlu meletakkan papan tanda? Sejauh manakah dia harus berkomunikasi tentang ketidakpastian sistem denai seperti keadaan cuaca, persimpangan jalan pada musim yang berbeza, kehadiran hidupan liar?

Jika Carolina menunggu untuk meletakkan papan tanda, terdapat risiko bahawa maklumat salah mungkin timbul apabila pelbagai pengembara memberitahu antara satu sama lain di mana cara terbaik untuk berjalan melalui hutan.

Jika dia meletakkan papan tanda serta-merta, tetapi akhirnya terpaksa menukarnya kemudian kerana dia menentukan laluan terbaik, terdapat risiko pengembara mungkin berhenti mempercayainya atau mempercayai papan tanda itu.

Bagaimana dengan mesej tanda itu? Carolina tidak mahu membuat spekulasi dan berkata "pergi ke sini dan tidak akan ada masalah!" Rowan mungkin menyukai mesej ringkas dan tertentu ini tetapi ia tidak mengakui ketidakpastian dan batasan.

Jika Rowan mengikuti papan tanda seperti ini dan menghadapi masalah - seperti persimpangan yang tidak dijangka di laluan atau struktur yang rosak - dia mungkin keliru, tidak bersedia dan tidak pasti sama ada dia mempercayai Carolina atau papan tanda itu.

Jika Carolina meletakkan papan tanda yang menerangkan kemungkinan keadaan berbeza di laluan itu – Rowan tidak begitu menyukainya. Ia rumit, tidak pasti dan sukar untuk difahami. Dia agak tidak percaya dengan Carolina sekarang.

Walau bagaimanapun, semasa Rowan terus mendaki, dia menemui persimpangan di denai dan beberapa tempat di kawasan yang berbahaya. Tetapi tanda itu telah menyediakan dia untuk keputusan ini. Dia menyedari bahawa dia boleh mempercayai Carolina sekarang.

Carolina juga menyedari bahawa tidak setiap pengembara adalah seperti Rowan dan mungkin bertindak balas terhadap tanda-tanda secara berbeza. Sesetengah pengembara benar-benar mempercayai renjer taman, dan yang lain tidak.

Sesetengah pengembara lebih suka risiko meneroka hutan sendiri, berbanding dengan laluan mendaki Carolina. Terdapat  pelbagai jenis persepsi risiko  dan sesetengah mungkin mendapati risiko 'semula jadi' kurang menakutkan daripada risiko dan ketidakpastian 'buatan manusia'.

Sesetengah pengembara lebih cenderung mempercayai Carolina jika mesejnya mudah dan pasti, terutamanya jika mereka sukar mempercayai renjer taman. Pengembara lain ingin mengetahui semua butiran dan ketidakpastian.

Tetapi Carolina juga tahu dia mempunyai kewajiban etika untuk bersikap  telus  dan mengemukakan isu yang mungkin berlaku dengan jejak itu. Walaupun tidak pasti sama ada akan berlaku cuaca buruk atau hidupan liar, dia perlu membantu orang ramai supaya bersedia menghadapi kemungkinan ini.

Carolina menyedari bahawa satu jenis papan tanda mungkin tidak berfungsi untuk semua orang. Dia mencipta peta untuk mereka yang mempunyai tahap pengalaman mendaki yang berbeza dan matlamat yang berbeza untuk pengalaman mereka.

Sesetengah orang yang tidak mempercayai tanda-tandanya hanya tidak memahami proses pembinaan denai dan ketidakpastian akibat cuaca, bukti baharu tentang keselamatan denai atau tabiat hidupan liar.

Jadi dia mula menambah papan tanda bahawa denai dijangka tidak dapat diramalkan dan menerangkan sebabnya. Normalisasi ketidakpastian  ini membantu pengembara memahami papan tanda yang menyampaikan ketidakpastian. Ia juga membantu mereka mempercayai Carolina.

Carolina juga tahu bahawa dia bukan pakar dalam segala-galanya dan mahu menjadi  inklusif. Dia bertemu dengan pengembara yang berbeza, bertanya mereka tentang jenis maklumat yang berguna untuk mereka dan cara terbaik untuk menyampaikannya.

Carolina tahu dia tidak boleh memaksa pengembara memilih laluan – tetapi jika dia memberikan maklumat yang jelas dan telus yang mengakui ketidakpastian, dia memberi pengembara apa yang mereka perlukan untuk membuat keputusan termaklum.

Bagaimanakah ini terjemah kepada komunikasi tentang topik saintifik, seperti penyakit berjangkit yang baru muncul?

COVID-19 adalah kes yang sukar kerana orang yang tidak mengetahui proses saintifik mula melihatnya setiap hari. Para saintis tahu bahawa semua data mempunyai ketidakpastian dan bahawa data baru mungkin mengubah pemahaman saintifik tentang sesuatu isu, tetapi ini tidak biasa kepada semua orang.

Terdapat banyak perselisihan pendapat tentang cara menangani COVID-19. Garis panduan berasaskan bukti terdahulu yang diikuti oleh saintis tentang menyampaikan ketidakpastian semasa krisis seperti penyakit baru muncul adalah tidak begitu berkesan.

Tetapi mempunyai pemahaman tentang menyampaikan ketidakpastian saintifik dengan cara yang beretika dan inklusif boleh membantu saintis berkomunikasi dengan lebih baik tentang penyakit berjangkit yang baru muncul atau sebarang topik saintifik yang lain.

Sebagai seorang saintis, adalah penting bahawa bukti yang anda berikan adalah telus mengenai ketidakpastian dan batasan untuk menggalakkan pemahaman, kepercayaan dan penerimaan dengan mereka yang menggunakannya untuk membuat pengesyoran tentang  membuat keputusan  dan tingkah laku.

Mengetahui bahawa mereka perlu telus tentang ketidakpastian, saintis boleh menggunakan strategi yang Carolina lakukan:

1. Sasarkan khalayak khusus
2. Terangkan bagaimana sains berfungsi
3. Jadilah inklusif

Walaupun strategi komunikasi sains menyeluruh adalah cekap, strategi ini tidak berkesan seperti mewujudkan komunikasi khusus – dengan tahap ketidakpastian yang berbeza – untuk  khalayak yang berbeza.

Sebagai contoh, beberapa kajian menunjukkan bahawa berkomunikasi dengan  kurang ketidakpastian tentang vaksin COVID  membantu mereka yang mempunyai penerimaan vaksin yang rendah sebelum ini mahu memilih vaksinasi COVID.

Berkomunikasi dengan lebih ketidakpastian apabila sains masih awal dan baru muncul boleh mengelakkan ketidakpercayaan jika data membawa kepada perubahan dalam konsensus saintifik di kemudian hari.

Menggandingkan maklumat yang tidak pasti (“kami tidak tahu siapa yang akan dijangkiti COVID”) dengan  membiasakan ketidakpastian (“ini benar bagi banyak penyakit”) boleh membantu mengekalkan kepercayaan terhadap sains semasa isu baru muncul.

Akhirnya, jadilah inklusif. Para saintis perlu mendengar serta bercakap! Mengambil pendekatan dari bawah ke atas boleh membantu membimbing cara saintis berkomunikasi dengan pelbagai khalayak.

Apabila saintis menyediakan pilihan untuk khalayak, khalayak boleh berasa diberi kuasa dan dijemput ke dalam proses saintifik yang baru muncul.

Sama seperti renjer taman membantu berkomunikasi dengan pengembara tentang denai kembara baru, saintis boleh bekerjasama dengan khalayak untuk memberikan pemahaman yang inklusif dan telus tentang ketidakpastian bukti baru.

Untuk mengimbas petua teratas kami ialah:

- Sasarkan khalayak khusus

- Terangkan bagaimana sains berfungsi

Jangan berkomunikasi sebelum anda cukup cekap

- Jangan membuat spekulasi 

- Bersikap telus tentang ketidakpastian dan batasan

Sebutkan apa yang anda tahu dan apa yang anda tidak tahu, dan perkara yang anda mungkin akan temui dan bila

- Bersikap telus tentang ketidakpastian dan batasan

Fikirkan tentang bidang sains yang tidak pasti dalam bidang anda. Sekarang pertimbangkan bagaimana dua khalayak berbeza mungkin berfikir tentang topik itu. Berlatih menerangkan ketidakpastian dalam sains. Berlatih menerangkan kemungkinan hasil yang mungkin berlaku memandangkan pilihan atau tingkah laku khalayak yang berbeza sebagai tindak balas kepada maklumat tentang sains.

Penyelidikan yang berguna untuk menyampaikan ketidakpastian:

- tentang COVID-19

- tentang fakta dan nombor

- kesan kepada kepercayaan

- kesan kepada kepercayaan

- pada tahap teknikal yang berbeza

- perspektif daripada pihak berkepentingan yang berbeza

Kursus Lifeologi ini telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Cochrane Malaysia dan disunting oleh Shazlin Shaharudin (USM)

 
 

https://app.us.lifeology.io/viewer/lifeology/scicomm/how-to-communicate-scientific-uncertainty-malay