Insulin manusia kurang sensitif suhu daripada yang difikirkan sebelumnya

Insulin manusia kurang sensitif suhu daripada yang difikirkan sebelumnya

Ulasan Cochrane baharu mendapati insulin boleh disimpan pada suhu bilik selama berbulan-bulan tanpa kehilangan potensi, menawarkan harapan kepada penghidap diabetes di kawasan yang mempunyai akses terhad kepada penjagaan kesihatan atau penyejukan berkuasa stabil. Ini memberi kesan kepada berjuta-juta orang yang tinggal di negara berpendapatan rendah dan sederhana, terutamanya di kawasan luar bandar, serta orang yang hidupnya terganggu oleh konflik atau bencana alam.  

Insulin manusia adalah hormon yang dihasilkan oleh badan yang membantu mengubah makanan menjadi tenaga dan mengawal paras gula dalam darah. Penghidap diabetes tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi dan mereka yang menghidap diabetes jenis 1 perlu menyuntik insulin beberapa kali sehari, biasanya sebelum setiap hidangan. Insulin adalah ubat penting untuk penghidap diabetes dan panduan semasa menyatakan bahawa sebelum digunakan ia mesti disimpan dalam peti sejuk untuk mengekalkan keberkesanannya. 

Bagi berjuta-juta orang yang menghidap diabetes yang tinggal di negara berpendapatan rendah dan sederhana, bagaimanapun, realiti yang teruk ialah elektrik dan penyejukan adalah kemewahan yang tidak tersedia untuk mereka. Populasi yang terdedah di kawasan yang dilanda perang, kawasan yang terdedah kepada bencana, dan kawasan yang dilanda krisis iklim, termasuk yang mengalami haba melampau, juga memerlukan penyelesaian yang tidak bergantung pada peti sejuk berkuasa.  

Ulasan Cochrane baharu meringkaskan keputusan kajian berbeza yang menyiasat apa yang berlaku kepada insulin apabila disimpan di luar peti sejuk, termasuk data yang tidak diterbitkan sebelum ini daripada pengeluar. Ulasan mendapati kemungkinan bahawa menyimpan botol dan kartrij jenis insulin manusia tertentu yang belum dibuka pada suhu sehingga 25°C untuk maksimum enam bulan, dan sehingga 37°C untuk maksimum dua bulan, tanpa sebarang kehilangan aktiviti klinikal insulin yang berkaitan. Data daripada satu kajian menunjukkan tiada kehilangan aktiviti insulin untuk jenis insulin tertentu apabila disimpan dalam suhu sekitar yang berubah-ubah antara 25°C dan 37°C sehingga tiga bulan. Turun naik ini menyerupai kitaran suhu siang-malam yang dialami di negara-negara tropika.    

Pasukan penyelidik, yang diketuai oleh Bernd Richter dari Institut Amalan Am, Fakulti Perubatan Heinrich-Heine-University di Düsseldorf, Jerman, menjalankan penyelidikan komprehensif untuk menyiasat kestabilan insulin di bawah pelbagai keadaan penyimpanan. Ulasan menganalisis sejumlah tujuh belas kajian, termasuk penyiasatan makmal vial insulin, kartrij/pen, dan picagari praisi, menunjukkan potensi insulin yang konsisten pada suhu antara 4 °C hingga 37 °C, tanpa kehilangan aktiviti insulin yang berkaitan secara klinikal.

 

Bernd menekankan kepentingan penyelidikan ini, terutamanya bagi mereka yang menghidap diabetes jenis 1, di mana "insulin adalah talian hayat, kerana kehidupan mereka bergantung padanya. Ini menggariskan keperluan kritikal untuk panduan yang jelas untuk penghidap diabetes dalam situasi kehidupan kritikal, yang mana ramai individu kekurangan sumber rasmi.                                                                                                                                                                                                       

"Kajian kami membuka kemungkinan baharu untuk individu yang hidup dalam persekitaran yang mencabar, di mana akses kepada penyejukan adalah terhad. Dengan memahami kestabilan haba insulin dan meneroka penyelesaian storan yang inovatif, kami boleh memberi impak yang ketara kepada kehidupan mereka yang bergantung kepada insulin untuk kesejahteraan mereka."

Penemuan ini boleh membantu komuniti menghadapi cabaran dalam mendapatkan simpanan insulin sejuk yang berterusan. Mereka memberi jaminan bahawa alternatif kepada penyejukan insulin berkuasa boleh dilakukan tanpa menjejaskan kestabilan ubat penting ini. Ia mencadangkan bahawa jika penyejukan yang boleh dipercayai tidak dapat dilakukan, suhu bilik boleh diturunkan menggunakan alat penyejuk mudah seperti periuk tanah liat untuk penyimpanan insulin.  

Para penyelidik juga telah mengenal pasti ketidakpastian untuk penyelidikan masa depan untuk ditangani. Masih terdapat keperluan untuk lebih memahami keberkesanan insulin berikutan penyimpanan dalam keadaan yang berbeza-beza. Kajian lanjut juga diperlukan tentang insulin campuran, pengaruh pergerakan contohnya apabila pam insulin digunakan, pencemaran dalam botol dan kartrij yang dibuka, dan kajian tentang keadaan persekitaran yang sejuk.

Nota kepada editor:

"Kestabilan terma dan penyimpanan insulin manusia", oleh Bernd Richter, Brenda Bongaerts, Maria-Inti Metzendorf akan diterbitkan dalam Pangkalan Data Cochrane Ulasan Sistematik.

ia boleh didapati di https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD015385.pub2

Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini, sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my