Ulasan Cochrane baru menilai berapa tepat ujian antibodi untuk mengesan COVID-19

Cochrane, sebuah organisasi bebas global yang mengulas bukti dari penyelidikan bagi memaklumkan pembuatan keputusan kesihatan, menerbitkan ulasan kajian-kajian yang melihat ketepatan ujian antibodi COVID-19. 

Ulasan menunjukkan ujian antibodi mungkin mempunyai peranan berguna dalam mengesan jika seseorang menghidap COVID-19, tetapi pemasaan adalah penting. Ujian-ujian lebih bagus untuk mengesan COVID-19 dua minggu atau lebih setelah gejala bermula, tetapi kami tidak tahu berapa baik ia berkesan lebih dari lima minggu setelah gejala bermula. Kami tidak tahu sama ada ini benar untuk orang dengan penyakit yang lebih ringan atau tiada gejala, kerana kajian-kajian dalam ulasan ini terutamanya dilakukan dalam kalangan orang di hospital. Dalam sedikit masa, kami akan mengetahui sama ada jangkitan COVID-19 memberi individu imuniti terhadap jangkitan di masa depan.

Ujian antibodi adalah alat kesihatan awam yang penting untuk mengenal pasti individu yang telah dijangkiti penyakit COVID-19. Ini membolehkan penilaian penyebaran jangkitan dan keperluan intervensi kesihatan awam.  Ulasan ini meringkaskan bukti penyelidikan sedia ada sehingga akhir April 2020 untuk melihat sama ada ujian antibodi: 

  •       tepat untuk mendiagnosis penyakit dalam kalangan orang dengan atau tanpa gejala COVID-19, dan    
  •       boleh diguna untuk mengetahui sama ada seseorang sudah dijangkiti COVID-19.

Sistem imuniti orang yang telah dijangkiti COVID-19 respon dengan membentuk protein dalam darah yang disebut antibodi yang menyerang virus. Mengesan antibodi dalam darah mungkin menunjukkan sama ada mereka ada COVID-19 pada masa itu atau sebelumnya.  Walaupun mengesan jangkitan semasa biasa dibuat menggunakan ujian swab 5 hari pertama sakit, ia mungkin tidak mengesan jangkitan dan tiada jangkitan sama sekali.  

Penyelidik Cochrane dari universiti di seluruh dunia yang diketuai oleh pakar dari Universiti Birmingham mencari 11,000 penerbitan tentang COVID-19 yang sedia ada pada akhir April untuk mencari kajian yang melaporkan keputusan ujian antibodi dalam kumpulan orang yang diketahui ada (atau pernah) dijangkiti COVID-19 dan lain-lain yang diketahui tiada jangkitan COVID-19. Mereka menemui sejumlah 54 kajian relevan yang melaporkan keputusan ujian untuk hampir 16,000 sampel. Majoriti kajian adalah dari China dan dibuat dalam kalangan orang yang dimasukkan ke hospital dan cenderung menghidap penyakit yang teruk. 

Kajian-kajian tersebut melihat tiga jenis antibodi, IgA, IgG dan IgM. Kebanyakan ujian mengukur IgG dan IgM, tetapi sesetengah mengukur satu antibodi tunggal atau gabungan ketiga-tiga antibodi tersebut. Hanya terdapat data untuk 27 ujian, sebahagian kecil daripada lebih daripada 200 ujian di pasaran. Terdapat data makmal untuk kedua-dua ujian, yang memerlukan sampel darah dari vena, dan ujian ‘point-of-care’, yang mengguna sampel darah tusukan jari. Tiada cukup data untuk membandingkan ketepatan ujian yang berbeza. Para penulis akan terus mengemas kini ulasan ini dalam beberapa bulan akan datang untuk memberi ringkasan bukti penyelidikan yang lebih lengkap sambil ia terkumpul.

Para penyelidik mendapati sesitiviti (perkadaran orang yang pernah mendapat COVID-19 yang dapat dikesan oleh ujian) terhadap ujian antibodi sangat berkait dengan waktu ujian dibuat. Ujian antibodi IgG dan IgM pada 8 hingga 14 hari selepas bermulanya gejala mengenal pasti hanya 70% orang yang dijangkiti COVID-19. Walau bagaimanapun, ketika para penyelidik melihat data yang dilapor antara 15 dan 35 hari setelah gejala pertama bermula, ujian antibodi mengesan lebih tepat lebih 90% orang dengan COVID-19. Tiada cukup kajian untuk menganggar sensitiviti ujian antibodi lebih 35 hari selepas gejala bermula.  Ujian-ujian hanya silap mendiagnosis COVID-19 dalam 1% hingga 2% orang tanpa COVID-19.

Untuk menggambarkan maksud ketepatan angka ini, dalam sampel 1000 orang di mana 200 orang (20%) benar-benar dijangkiti COVID-19, pekerja tipikal di persekitaran hospital di mana pesakit COVID-19 dirawat:

·       193 orang akan mendapat keputusan ujian positif tetapi 10 (5%) dari mereka tidak dijangkiti COVID-19 (dikenali sebagai keputusan positif palsu);

·       807 orang akan mendapat keputusan ujian negatif tetapi 17 orang (2%) akan dijangkiti COVID-19 (dikenali sebagai keputusan negatif palsu).

Dalam populasi di mana COVID-19 lebih lazim, akan ada lebih banyak negatif palsu dan kurang positif palsu.

Kajian menunjukkan ujian antibodi mungkin berperanan dalam mendiagnosis COVID-19 dalam kalangan pesakit dengan gejala COVID-19 selama dua minggu atau lebih tetapi tidak menjalani ujian swab (PCR) atau diuji negatif walaupun ada gejala seperti COVID-19.

Profesor Jon Deeks, Profesor Biostatistik dan ketua Kumpulan Penyelidikan Penilaian Ujian di Universiti Birmingham, menjelaskan: "Kami telah menganalisis semua data sedia ada dari seluruh dunia - menemui corak yang jelas memberitahu kami pemasaan sangat penting dalam menggunakan ujian-ujian ini. Menggunanya pada masa yang salah dan ia tidak akan berkesan. Walaupun ujian antibodi COVID-19 pertama ini menunjukkan potensi, terutama apabila diguna dua atau tiga minggu setelah bermula gejala, hampir semua data adalah dari pesakit yang di hospital, oleh itu kami tidak tahu berapa tepat ia mengenal pasti COVID-19 dalam kalangan orang dengan gejala ringan atau tiada gejala, atau diuji lebih dari lima minggu setelah gejala bermula.

Para penyelidik juga mempunyai beberapa kebimbangan tentang kualiti kajian tersebut. Kajian adalah kecil dan tidak melaporkan hasil sepenuhnya. Banyak kajian memasukkan sampel berbilang dari pesakit yang sama. Lebih dari separuh kajian-kajian telah tersedia sebelum menjalani ulasan setara (penerbitan yang dikenali sebagai ‘pra-cetak’). Dalam satu kajian penting di UK, pengilang biopenanda tidak meluluskan pengenalpastian ujian yang telah dinilai.

Dr Jac Dinnes, yang mengusahakan ulasan bersama pasukan Universiti Birmingham memberi komen, “Reka bentuk, pelaksanaan dan pelaporan kajian mengenai ketepatan ujian COVID-19 perlu pembaikian yang besar. Kajian-kajian perlu melaporkan data yang dipecahkan mengikut masa sejak timbulnya gejala. Tindakan diperlukan untuk memastikan semua hasil penilaian ujian sedia ada di domain awam untuk mengelakkan pelaporan selektif. Bidang ini bergerak pantas dan kami merancang untuk mengemas kini ulasan ini dengan regular sambil lebih banyak kajian diterbitkan.” 

Diterjemah oleh Wong Chun Hoong (Klinik Kesihatan Bandar Tun Hussein Onn). Disunting oleh Noorliza Mastura Ismail (Kolej Perubatan Melaka-Manipal

Khamis, Jun 25, 2020