Ulasan Rencana: Adakah senaman merupakan terapi yang berkesan untuk merawat - sakit pinggang yang berpanjangan?

Dalam wawancara dengan Jill Hayden kami mengetahui bagaimana ulasan ini, salah satu ulasan Cochrane terbesar yang diterbitkan hingga kini, telah membolehkan kaedah baru untuk bekerja secara kolaboratif dan dengan peningkatan fokus pada integriti penyelidikan. Kemas kini berterusan ulasan ini akan menyatukan lima ulasan Cochrane yang berkaitan.
 
Anda baru sahaja menyelesaikan ulasan Cochrane mengenai rawatan Senaman untuk sakit belakang yang kronik. Bagaimanakah ulasan Cochrane ini berbeza dari yang lain yang pernah anda usahakan?
Saiz ulasan ini menjadikannya agak berbeza dari ulasan sistematik lain yang telah saya sumbangkan, yang merangkumi 249 kajian. Ulasan ini mencabar dan memerlukan beberapa tahun untuk diselesaikan kerana jumlah kajian yang terlibat. Seperti kebanyakan pasukan yang melakukan ulasan sistematik, kami mempunyai dana yang terhad untuk menyokong penyelidikan ini, jadi sukar untuk menyelesaikan ulasan ini dengan banyak kajian baru yang memenuhi syarat diterbitkan berkaitan topik ini setiap tahun.

Walau bagaimanapun, manfaat ulasan dengan saiz ini adalah kemampuan untuk meneroka ciri-ciri kajian – kami dapat melakukan analisis dan mengenal pasti masalah yang tidak mungkin dapat dilakukan dalam ulasan yang lebih kecil, dan fokus.

Ulasan ini juga membolehkan kami merenung isu-isu  tentang penyelidikan yang membazir, pertindihan usaha dan penghasilan bukti yang lebih cekap. Sebagai contoh, kami memerhatikan beberapa ulasan sistematik yang lebih kecil yang menerbitkan topik yang sama semasa kami berusaha keras menilai dan menghasilkan kajian yang sama. Dengan cabaran dan pemerhatian ini, kami telah mencadangkan model ulasan kolaboratif yang baru. Kami gembira apabila baru-baru ini menerima dana dari Institut Penyelidikan Kesihatan Kanada untuk menguji kemas kini ulasan menggunakan pendekatan ini, bekerjasama dengan Cochrane. Kami memanggil model tersebut sebagai 'Ulasan Sistematik Rangkaian'.

Ceritakan lebih banyak mengenai idea model Ulasan Sistematik Rangkaian.
Ulasan Cochrane kami menyiasat keberkesanan rawatan senaman untuk sakit belakang yang kronik – persoalan luas yang merangkumi pelbagai senaman. Kami menyedari bahawa terdapat beberapa pasukan ulasan Cochrane lain yang melakukan ulasan tentang jenis senaman tertentu yang dimasukkan terus di bawah 'ulasan senaman'. Selain itu, banyak ulasan bertindih diterbitkan di luar Cochrane. Setiap pasukan telah mencari, menyaring, dan mengekstrak data dari beberapa kajian yang sama. Replikasi dalam sains adalah penting, tetapi ini kelihatan berlebihan ... Penduaan keputusan ini menyebabkan pembaziran masa dan tenaga yang banyak dalam ekosistem bukti sakit belakang.

Dengan ulasan sistematik rangkaian, kami akan bekerjasama pada setiap langkah ulasan ini. Berbanding pasukan kecil yang bekerja secara berasingan, kami akan menyelaraskan lebih daripada dua puluh penyelidik antarabangsa untuk merancang dan melakukan ulasan bersama.

Apa pendapat anda mengenai model cadangan baru ini untuk Cochrane dan bagaimana ulasan dihasilkan?
Infrastruktur Cochrane diatur dengan sempurna untuk memudahkan pendekatan ulasan sistematik rangkaian ini; kami berasa sangat bertuah kerana dapat bekerjasama dengan
kumpulan Cochrane Musculoskeletal dalam inisiatif ini.

Terdapat manfaat dari pelaksanaan ulasan kolaboratif (contohnya, beberapa pasukan ulasan saling mencabar dan mencapai kata sepakat mengenai kaedah dan tafsiran), dan juga terdapat manfaat dari hasilnya. Ulasan menyeluruh memberikan kemampuan untuk menghurai dan menilai kajian di lapangan dengan lebih baik, dan juga melakukan analisis seperti membandingkan keberkesanan rawatan dengan meta-analisis rangkaian. Penyelidikan topik sub-ulasan yang lebih mendalam dan fokus, akan memberikan bukti mengenai soalan klinikal yang berkaitan.

Kami menjangkakan bahawa model ini akan menjadikannya lebih sesuai untuk menyimpan bukti terkini, menyeragamkan kaedah ulasan, dan memungkinkan penyiasatan kaedah, dan berpotensi menyelaraskan proses editorial.

Visi saya, yang saya tahu dikongsi bersama orang lain, adalah bahawa data dari ulasan sistematik dan kajian yang dirangkumkan dalam ulasan sistematik dapat diakses dan dikekalkan dalam format yang dapat dicari supaya pengulas dan pembentuk garis panduan dapat membangunkan karya masa lalu dan tidak menggandakan usaha yang tidak perlu dibuat dengan pertindihan sintesis.

Dalam ulasan ini, anda melihat data duplikasi dalam dua kajian yang mendorong anda untuk menilai masalah integriti penyelidikan secara menyeluruh. Bagaimana anda memutuskan kajian apa yang akan dikecualikan daripada ulasan?
Ini adalah contoh yang baik tentang manfaat ulasan Cochrane kami yang besar. Disebabkan banyak kajian yang disertakan, kami menambahkan satu langkah dalam proses ulasan untuk mengenal pasti potensi penerbitan berkaitan (beberapa penerbitan kajian yang sama) dan data duplikasi. Semasa pemeriksaan ini kami mengenal pasti data keputusan yang sama yang dilaporkan dalam dua kajian yang tidak berkaitan, dan kami melihat corak pelaporan yang jelas dalam laporan kajian ini dan beberapa penerbitan lain. Pemerhatian ini mendorong penyiasatan menyeluruh mengenai ciri-ciri integriti kajian dan penerbitan penyelidikan.

Kami mengambil langkah ke belakang dan menentukan ciri-ciri kajian yang kami fikirkan mungkin berkaitan dengan kebolehpercayaan kajian seperti pra-pendaftaran kajian, risiko bias, pelaporan yang tidak mencukupi, plagiarisme, dan andaian penerbitan pemangsa.

Akhirnya, pemeriksaan integriti penyelidikan kami mendorong kami untuk menyingkirkan 30 kajian dari ulasan, yang masing-masing kami anggap mempunyai pelbagai masalah integriti atau penerbitan. Kami telah menerangkan kaedah terperinci kami dan ciri-ciri integriti penyelidikan ini untuk semua kajian yang dimasukkan dalam ulasan dalam penerbitan yang berasingan.

Saya gembira melihat polisi baru Cochrane mengenai kajian yang bermasalah bagi menangani isu ini. Adalah penting kita memahami bagaimana mengukur ciri-ciri integriti yang penting dan menggunakannya untuk mengehadkan impak data yang tidak boleh dipercayai dalam sintesis bukti.

Selasa, September 28, 2021

Diterjemahkan oleh Gurmeet Albail Singh. Disunting oleh Shazlin Shaharudin (Universiti Sains Malaysia). Untuk sebarang pertanyaan berkaitan terjemahan ini sila hubungi cochrane@rcsiucd.edu.my.