Ulasan Rencana: Kesihatan mental pelarian, pencari suaka, dan orang yang kehilangan tempat tinggal

Migran yang terpaksa meninggalkan rumah mereka, seperti pelarian, pencari suaka, dan orang yang kehilangan tempat tinggal (IDP), cenderung untuk mengalami stresor yang boleh menyebabkan masalah kesihatan mental. Keberkesanan intervensi untuk mempromosi kesihatan mental, dan rawatan mungkin berbeza dalam populasi ini. Ulasan sistematik terkini dari Kumpulan Gangguan Mental Lazim Cochrane melihat topik ini: ‘Gambaran keseluruhan ulasan sistematik tentang promosi kesihatan mental, pencegahan, dan rawatan gangguan mental yang lazim untuk pelarian, pencari suaka, dan orang yang kehilangan tempat tinggal.’

Disokong oleh Institut Penyelidikan Kesihatan Nasional melalui pembiayaan Infrastruktur Cochrane kepada Kumpulan Ulasan Gangguan Mental Lazim Cochrane dan Phil Roberts dari University of York menyampaikan penemuan-penemuan dalam video ini:

Kesihatan mental pelarian, pencari suaka, dan orang yang kehilangan tempat tinggal - Video

Diterjemah oleh Muhammad Faiz Mohd Adenan (University of New South Wales, Sydney). Disunting oleh Noorliza Mastura Ismail (Kolej Perubatan Melaka-Manipal).

28/10/2020